Recenzia filmu: Kúpili sme ZOO

Filmy Camerona Crowea sa zvyčajne oplatí pozrieť aj keď nejde o jeho najsilnejšie kúsky. Jeho doterajšia kariéra vyvrcholila filmami Jerry Maguire (1996) a Na pokraji slávy (2000), ale aj jeho neúspešný Elizabethtown (2005) nesie v sebe nesporný šarm jeho najvydarenejších filmov. Romantik Crowe má schopnosť dodať banálnym klišeovitým scénam potrebný emocionálny náboj, a nemalý vplyv na to má neomylný výber filmovej hudby (spomeňte si na soundtracky Say Anything, Singles, Na pokraji slávy, Vanilla Sky, či Elizabethown). Podobne je to aj v prípade Kúpili sme ZOO, ktorým Crowe vstúpil na pole rodinných filmov.

Diskusia  (1)
Matt Damon a skutočný Benjamin Mee
Matt Damon a skutočný Benjamin Mee (zdroj: www.dartmoorzoo.org)

Benjamin Mee (Matt Damon) je vdovec, ktorý sa neúspešne snaží vyrovnať s nedávnou smrťou svojej manželky, a zaroveň vychovávať svoje dve deti - 14-ročného Dylana a 7-ročnú Rosie. Popritom tiež hladať chuť do práce a odmietať návrhy slobodných mamičiek Dylanových spolužiakov. Ako sa nám už mnoho iných filmo snažilo naznačiť, jedným z najlepších spôsobov, ako preklenúť životnú krízu, je urobiť zásadnú životnú zmenu. Aj Benjamin sa rozhodne zanechať svoju novinársku prácu, predať dom a presídliť svoju rodinu na nové miesto. Vyhliadnutý dom má „malý" háčik - okrem veľkého kusu pôdy je k nemu pripútané aj zoo. Ako názov filmu napovedá, Benjamin sa nedá odradiť.

Znelo by to ako výplod fantázie, ak by to nebola pravda. Teda, aspoň základný fakt, že naozaj existuje chlapík menom Benjamin Mee, ktorý kúpil ZOO, a naviac o tom napísal aj knihu, ktorá sa stalo inšpiráciou pre filmový scenár. Ako aj vo filme, aj skutočný Benjamin je bývalý novinár britského The Guardian (skutočná ZOO sa nachádza v Veľkej Británii), je vdovec, a má naozaj dve deti (dvoch chlapcov). Aj keď som knihu nečítal, a nepoznám všetky detaily, je celkom pravdepdobné, že tam sa podobnosť filmu s realitou končí. Vo filmovom svete nie je samozrejme žiadnou novinkou, že veľká časť reality je upravená scenárom do podoby, ktorá viac zodpovedá hollywoodskej predstave o diváckej potrebe dramatického príbehu. V prípade Kúpili sme ZOO je výsledkom bohužiaľ prítomnosť viacerých klišé a omletých schém. Máme tu roztomilé dieťa, generačný konflikt, trochu romance i svojrázne charaktery osadenstva zoo, ktoré sú však vo väčšine prípadov degradované do funkcie figúrok na pobavenie. Je napríklad tiež škoda, že ani postava Benjaminovho brata Duncana v podaní Thomasa Hadena Churcha (Bokovka, 2004) nedostala toho priestoru viac.

Na druhej strane, roztomilé dieťa je našťastie roztomilé v únosnej miere, generačný konflikt vrcholí silnou a vydarenou konfrontačnou scénou, v romantickej línii sa tiež netlačí na pílu a vedlajšie figúrky so sebou prinesú aj pár úsmevných momentov. Čím chcem povedať, že sa mi film páčil a s plným vedomím spomenutých filmárskych manipulácii dokázal chytiť za srdce či vyvolať úsmev. A to je úspech predovšetkým dvoch aktérov, ktorý film povyšujú z kategórie priemernosti do slušného nadštandardu - režiséra Camerona Crowea a herca Matta Damona. Damon bol výbornou voľbou, a svojim sympatickým hereckým výkonom dodáva postave Benjamina potrebnú hĺbku a uveriteľnosť. Navyše, filmu opäť pomáha aj správne vybraná hudba (s Tomom Pettym sa nedá šliapnuť vedľa).

Moje hodnotenie: ●●●○○

Miro Kačmár

Miro Kačmár