Recenzia filmu: Návrh

Romantické komédie nie sú prekvapivé. Všetci vedia ako to dopadne. On a ona skončia spolu dokopy. Ide o to ako je vyplnených tých približne sto minút, kým sa tak stane. A ako v každom žánri, aj v romantických komédiách existuje viacero pravidiel, ktoré je vhodné dodržať, aby film fungoval. Návrh režisérky Anne Fletcher (27 šiat, 2008) svojmu žánru hanbu rozhodne nerobí.

Diskusia  (14)

Na začiatku je takmer vždy zdanlivá nezlúčitelnosť hlavných postáv. On a ona by sa za normálnych okolností dokopy nedali. Často pochádzajú z rôzneho prostredia - bohatý biznismen a prostitútka (Pretty Woman, 1990), slávna herečka a kníhkupec (Notting Hill, 1999). Veľmi dobre funguje , keď sú si na začiatku nesympatickí, alebo keď dokonca jeden druhého, (prípadne aspoň jeden toho druhého) nemôžu vystáť Nie nadarmo sa hovorí, že protiklady sa priťahujú, alebo ešte lepšie z češtiny: Co se škádlivá, rádo se míva. Zo vzájomnej konfrontácie sa dajú totiž vytĺcť mnohé vtipné momenty.

V Návrhu máme panovačnú a všetkými podriadenými nenávidenú šéfka vydavateľstva Margaret (Sandra Bullock - Dom pri jazere, 2006) a jej asistenta Andrewa (Ryan Reynolds - Určite, možno, 2008). Ten ju nenávidí rovnako ako ostatní, a znáša jej správanie iba kvôli neistej vidine povýšenia na redaktora a vydania vlastnej knihy.

Potom je vždy potrebné nájsť spôsob ako dať dvojicu dokopy. Ak si dvaja ľudia nie sú sympatickí, iba ťažko preskočí iskra. Musí preto existovať vonkajšia sila, ktorá ich prinúti byť istý čas spolu, aby sa spoznali a zaľúbili sa. Majiteľka malého kníhkupectva, ktoré ide dole vodou kvôli obriemu reťazcu, by sa nikdy nezamilovala do jeho majiteľa, nebyť anonymity internetu (Láska cez internet, 1998). Cieľavedomá televízna moderátorka by iba ťažko uvažovala o vzťahu s trávu fajčiacim povaľačom, nebyť jednej divokej noci a následného tehotenstva (Nabúchaná, 2007). Dvaja novinári z konkurenčných novín by nikdy neskončili spolu, ak by neboli prinútení riešiť prípad spoločnými silami (Milujem problémy, 1994)

A ani Andrew a Margaret by ani neuvažovali o vzťahu nebyť toho, že Margaret je Kanaďanka, ktorej nepredĺžili víza, a preto ju chcú vyhostiť. To by však prišla o prácu, a preto prinúti Andrewa, aby si ju vzal. Manželstvo s Američanom rovná sa víza. Imigračný úrad je však na podobné podozrivé prípady zvyknutý. Podozriví preto musia absolvovať podrobný pohovor, ktorý má ukázať ako dobre sa navzájom poznajú. Margaret a Andrew teda musia využiť voľný víkend na to, aby pri pohovore pôsobili čo najdôveryhodnejšie. Keďže však Andrewova stará mama oslavuje svoje deväťdesiate narodeniny, odchádzajú obaja k Andrewovým rodičom - na Aljašku.

Nech neleží bremeno zábavy iba na ústrednej dvojici, je veľmi vhodné vniesť do deja postavy - svojrázne figúrky v pozadí deja, ktoré budú predovšetkým zdrojom ďalších komických situácií. Najčastejšie sú to rodinní príslušníci a kamaráti - napríklad spolubývajúci Spike v Notting Hill, neskúsený kňaz v Štyroch svadbách a jednom pohrebe (1994), komorník vo filme Pán Deeds - Náhodný milionár (2002). V Návrhu veľmi dobre spĺňa túto funkciu multitalentovaný hispánsky obyvateľ Aljašky Ramon a stará mama (Betty White).

Tesne pred záverom prichádza posledný konflikt -  obyčajne vyjde najavo nejaká zamlčaná skutočnosť, či klamstvo, prípadne sa na scéne objaví ex-partner/ka. Párik sa zdanlivo natrvalo rozchádza, aby si v romantickom finále padli do náručia.

Romantická komédia znamená, že film má dve hlavné polohy - komediálnu a romantickú. Film teda musí baviť, a bez ohľadu na jasný a vopred známy záver, je veľmi dôležité aby na konci divákovi skutočne záležalo na tom, či sa hrdinovia dajú opäť dokopy. Je dôležité, že ich chce vidieť spolu bez ohľadu na to, že pozná pravidlá žánru. Vtedy film funguje. A Návrh funguje. Nestane sa síce skutočnou klasikou žánru typu Pretty Woman, či Štyri svadby a jeden pohreb, ponúka sympatický herecký pár - Sandru Bullock a Ryana Reynoldsa v zábavnom a zľahka nadštandardnom mixe štandardných klišé.

Hodnotenie: ●●●○○

Miro Kačmár

Miro Kačmár