Recenzia filmu: Eagle Eye

Jerry Shaw (Shia LaBeouf) je dvadsiatnik, a ako mnohí v jeho veku, ani on veľmi nevie, čo si počať zo životom. Je na ceste odnikiaľ nikam, bezcieľne sa presúva  z jedného konca sveta na druhý s medzizastávkami v podobe nutného dočasného zamestnania. Jeho rodičia by boli radšej, ak by Jerry viac  pripomínal svojho vždy úspešnejšieho a šikovnejšieho brata - dvojča Ethana, než iba nerozoznateľnou fyzickou podobou. Po Ethanovej tragickej smrti pri autonehode sa Jerry takmer okamžite dostane do niečoho, čomu sa vraví „vír udalostí, ktorý mení život.

Diskusia  (12)
Michelle Monaghan, Shia LaBoeuf a režisér D.J. Caruso
Michelle Monaghan, Shia LaBoeuf a režisér D.J. Caruso (zdroj: www.allmoviephoto.com)

Na vždy prázdnom účte mu pribudne približne trištvrte milióna dolárov (poteší), v byte zase množstvo krabíc s obsahom zbraní, výbušnín, a pesticídov (nepoteší). A nakoniec mu stoický ženský hlas v telefóne oznámi, že bol „aktivovaný" a mal by urýchlene opustiť svoj skromný príbytok, pretože o tridsať sekúnd mu tam vpadne armáda agentov FBI. O tridsať sekúnd príde Jerry na to, že to nie je vtip, a o malú chvíľu už sedí v cele zadržania s podozrením z terorizmu. Ako vraví agent FBI Tom Morgan (Billy Bob Thornton), teraz nie sú najlepšie časy podnikať v teroristickom biznise. Hlas v telefóne však zasahuje opäť (a rozhodne nie naposledy), a po dramatickom úteku z federálnej budovy sa ocitne na úteku s neznámou Rachel (Michelle Monaghan). Rachel je matka malého Sama, ktorého smrťou sa jej vyhrážal ženský hlas v telefóne, ak nebude spolupracovať. Lenže na čom vlastne? To ani jeden z dvojice netuší, a v pätách je im polícia i FBI.

Eagle Eye je druhou spoluprácou trojice - režiséra D.J. Carusa, producenta Steven Spielberga a herca Shia LaBeoufa. V roku 2007 spoločne vyprodukovali nečakaný hit Disturbia (rozpočet 20 mil. USD, celosvetové tržby 117 mil. USD), ktorý bol modernou a vydarenou parafrázou Hitchcockovho Okna do dvora. Nie je preto veľmi prekvapujúce, že vo veľmi rýchlom slede vpravili do kín novinku Eagle Eye.

Film spadá do žánrovej kolónky akčný thriller, a ako taký je predovšetkým veľmi vydareným, dobre namiešaným koktejlom. Príbeh Eagle Eye sa zľahka zváža na vlne v súčasnosti rozšírenej paranoje okolo fenoménu „veľkého brata", i ochrany spoločnosti prostriedkami, ktoré hraničia, či prekročujú, hranice osobných slobôd jednotlivca. Naviac ponúka svojej cieľovej skupine mladých divákov hrdinu, s ktorého pocitmi „pomalšieho brata" a hľadania vlastnej životnej cesty je veľmi jednoduché sa stotožniť.

Režisér D.J Caruso je už jednoducho skúsený remeselník. Je to však predovšetkým spomienka na jeho prvotinu - The Salton Sea (2002), ktorá pripomína, že je aj okrem remesla má aj talent. Eagle Eye je „iba" veľmi vydarený produkt so slušnými naháňačkami, ktorý v sebe nemá štipku pôvodnosti - obsahovej, či formálnej - no vďakabohu nenudí. A to aj napriek dvojhodinovej stopáži. Vadili mi však miestami prirýchle pohyby kamery a strih, z ktorých takmer rozbolí hlava.

Veľkým dôvodom prečo film nenudí je však aj jeho hlavný predstaviteľ Shia Labeouf. Matne sa pamätám, že som ho videl v Late Night Show pred piatimi rokmi. V tom čase ešte nebol veľmi známy, no na obrazovke bol z neho ťažko spustiť zrak. Naviac bol veľmi spontánny vtipný, a obecenstvo ho „žralo".. Nemávam podobné chvíľky veľmi často, no vtedy som si naozaj povedal, že o tom chalanovi bude svet ešte veľa počuť. Vývoj jeho kariéry v poslednom období - od Disturbie, cez Transformerov, Indianu Jonesa až po Eagle Eye mi môj vtedajší pocit potvrdzuje. Teraz iba dodávam, že podľa mňa má v sebe, nazvime to „element hereckej hviezdy". Niečo, čo majú napríklad Mel Gibson, Will Smith, či Harrison Ford (nečudo, že hral jeho syna:)).

Vydarenou partnerkou v Eagle Eye mu je Michelle Monghan (Kiss, Kiss, Bang, Bang, 2005; Mission Impossible 3, 2006), poteší aj prítomnosť Billyho Boba Thorntona, ktorý v poslednom čase s heslom: „Dobre mi zaplaťte, a ja zahrám čo chcete" celkom programovo a vedome rozmieňa svoj potenciál na drobné v prinajlepšom priemerných filmoch (Astronaut´s Farmer, 2006; School for Scoundrels, 2006; Mr. Woodcock, 2007). Eagle Eye je pre neho tým zo šťastnejších zapredaní sa.

Hodnotenie: ●●●○○

Miro Kačmár

Miro Kačmár