Recenzia filmu: Everest

Predlohou filmu Everest režiséra Balthasara Kormákura je tragická výprava na najvyššiu horu sveta v roku 1996.

Ak o jej priebehu pred návštevou kina nič neviete, tak je to v prospech vášho filmového zážitku. Preto o deji len veľmi stručne. Novozélandsky horolezec Rob Hall (Jason Clarke) so svojou spoločnosťou Adventure Consultants v roku 1993 ako prvý začal s komerčnými výpravami na Mount Everest. Takmer okamžite ho nasledovali aj ďalšie spoločnosti. V roku 1996 prichádza do základného tábora aj s novou skupinou klientov. Spisovateľ Jon Krakauer chce svojich zážitkoch napísať článok pre časopis. Texaský patológ Beck Weathers (Josh Brolin) pokračuje v dobývaní „Koruny sveta“. Tak sa oznčuje sedem najvyšších vrcholov jednotlivých svetadielov. Japonka Yasuko Namba sa výstupom na Mount Everest môže stať prvou ženou so všetkými siedmimi výstupmi. Poštár Doug Hansen (John Hawkes) sa po minulročnom neúspešnom výstupe, keď sa musel otočiť pod vrcholom, vracia, aby dokázal, že aj obyčajný poštár môže dosiahnutť neobyčajné veci.

V základnom tábore sa Rob stretáva aj so svojim priateľom Scottom Fischerom (Jake Gyllenhaal) a jeho výpravou. Scott je podobne ako Rob skúsený horolezec, hoci ich štýly vedenia skupiny sa líšia. A podobne ako Rob, aj Scott vedie komerčnú výpravu klientov svojej spoločnosti Mountain Madness. Okrem nich sa v základnom tábore pripravujú na výstup aj ďalšie výpravy. Časové okno, počas ktorého je možné vystúpiť na Everest je obmedzené, a preto sa obaja vodcovia dohodnú na spojení svojich skupín do jednej výpravy s termínom výstupu na vrchol určenom na 10. máj 1996.

Everest funguje ako katastrofický film, samozrejme s významným rozdielom, že nejde o zobrazenie fantázie tvorcov, ale v podstate ide o veľmi vernú dramatizáciu skutočných udalostí. Slúži ku cti scenáristov Simona Beaufoya (Milionár z chatrče, 2008) a Williama Nicholsona (Gladiátor, 2000) a režiséra Balthasara Kormákura (2 Guns, 2013), že umeleckú licenciu používajú len veľmi mierne a držia sa skutočnosti, ktorá je natoľko dramatická, že nepotrebuje žiadne umelé dokresľovanie.

Tvorcovia si zvolil nesústrediť sa na jednu postavu, ale rozpovedať príbeh celej výpravy. Vtesnať to do striedmej stopáže 121 minút však nie je jednoduché. V skutočnosti sa celá výprava skladala zo 16 ľudí, 6 vodcov a niekoľkých šerpov. A aj keď sa z pochopiteľných dôvodov film predsa len sústreďuje predovšetkým päť postáv, o vykreslených charakteroch nemôže byť ani reči. Takmer všetky postavy sú iba náčrtom, a dozvieme sa o nich iba veľmi málo (napríklad o Scottovi Fisherovi sa nedozvieme nič – okrem toho, že jeho postava niekoľkokrát v základnom tábore popíja, a pôsobí trochu ľahkovážne, no jeho motivácia v určitých miestach ostáva záhadou) . V tom horšom prípade ma divák problém identifikovať a zaradiť postavy objavujúce sa na plátne A aj ta malá expozícia je vo filme použitá účelovo kvôli neskorším dôležitým udalostiam v deji. Zástup známych tvárí hercov (v mnohých prípadoch výborných hercov) aj v menších rolách – Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Michael Kelly, John Hawkes, Keira Knightley, Sam Worthington, Emily Watson ši Robin Wright – je tak dôsledkom nielen atraktivitou príbehu, ale účelovým rozhodnutím tvorcov a malou barličkou ako uľahčiť divákovi orientáciu medzi postavami bez ich výraznej charakterizácie.

Film sa premieta aj v 3D formáte a hoci ho osobne nemám veľmi rád, je použitý skôr skromne a umne iba v prvej tretine filmu. Ak sú 3D efekty aj v ďalšom priebehu, nevnímal som ich, pretože akonáhle sa horolezecká výprava začne komplikovať, bol som naplno vtiahnutý do dramatického deja. Skôr si však myslím, že tvorcovia si vzhľadom na osud výpravy uvedomovali, že špeciálne efekty by pôsobily rušivo a necitlivo.

Všetko na plátne slúži príbehu. A ten ma držal naozaj pevne od začiatku až do konca.

Hodnotenie: 80 %

P.S: Jedným z koproducentov filmu Everest je aj David Breashers, ktorý sa téme Everestu venuje prakticky celú svoju profesionálnu kariéru. V roku 1996 bol dokonca priamym učastníkom udalostí na Mount Evereste, keď tam ako člen výpravy IMAX natáčal dokument o výstupe na Everest. Rovnomenný krátkometrážny dokument je doteraz najúspešnejším filmom natočeným v IMAX formáte, a niektoré zábery boli použité aj v hranom filme. Breashers v roku 2008 natočil o tragickej výprave dokument pod názvom Storm over Everest, ktorý vrelo odporúčam. Podobne zaujímavý je aj ďalši dokument dostupný na youtube pod názvom Dark Side of Everest, ktorý hovorí o nejednoduchej etickej dileme horolezcov.

Miro Kačmár

Miro Kačmár

• Počet článkov:  52