Recenzia filmu: The Gunman:Muž na odstrel

Autor: Miro Kačmár | 25.4.2015 o 19:06 | (upravené 26.4.2015 o 12:43) Karma článku: 1,22 | Prečítané:  473x

Predstavujem si, ako Joel Silver, ktorý patrí k najznámejším producentom akčných filmov (trilógia Matrix, séria Smrtonosných zbraní, Non-Stop) zavolal Seanovi Pennovi (Mrtvý muž prichádza, 1995; Tajomná rieka, 2003; Milk, 2008) a ponúkol mu hlavnú rolu vo filme The Gunman: Muž na odstrel.

“Sean, mám pre teba akčný film. Scenár je na ceste. Bude to trochu ako Taken, starší drsný chlap, čo sa musí vrátiť do akcie a nakope všetkým zadky. Točiť to bude Pierre Morel - on robil aj Taken. Chápeš - toto je teraz v kurze, bude to bezpochyby hit.“

„Joel, myslím, že si ma s niekým mýliš. Ja toto nerobím.“

„Ale no tak, Sean. Si drsný jak hovado, prototyp macha, len trochu na sebe zamakáš, a môžeme točiť. Dáme do toho peknú ženskú, bude to klasika – kiss, kiss, bang, bang.“

„Zabudni, Joel. Kašlem na to. Aj tak som na Haiti, pomáhame tu ľuďom po zemetrasení, nemám čas na somariny.“

„Sean, počuj. Budeš aj producent, budeš mať kontrolu. Môžeš sa pozrieť na scenár, môžeš spraviť aj nejaké zmeny. Veď tam môžeme zamontovať aj niečo o tých tvojich neziskovkách, s ktorými robíš na Haiti. Akurát, že to prehodíme do Afriky. Čo ? Pozri, spravíš toto, zarobíš nejaké prachy a potom ich môžeš venovať tej svojej charite. A ak bude film hit, a toto bude hit, tvoj kredit pôjde hore, a ľahšie splašíš prachy na nejaký svoj film. Čo vravíš ?“

„K...a, dobre, Joel. Pošli mi scenár, mrknem sa večer na to.“

Hit však z ich spolupráce nevzišiel. Náklady na produkciu filmu The Gunman: Muž na odstrel boli síce striedmych 40 miliónov dolárov, v amerických kinách však utŕžil sotva 11 miliónov. A naviac nejde ani o veľmi dobrý film.

Sean Penn v ňom hrá Jacka Terriera a dej sa začína v roku 2006 v africkom Kongu, zmietaným vnútorným konfliktom. Jack pracuje v skupine žoldnierov, poskytujucich ochranu zahraničným lekárom a pracovníkom neziskových organizácií. Je to však iba zásterka. V skutočnosti skupina pracuje pre korporáciu, ktorá chce využiť vojnový konflikt na ovládnutie konžského nerastného bohatstva. Prostriedkom na dosiahnutie je odtránenie nevyhovujúceho ministra ťazby. Vykonávateľom úlohy je Jack, a o po akcii opúšťa okamžite Kongo a v ňom aj nič netušiacu lekárku Annie, do ktorej sa zaľúbil.

Filmovým strihom sa ocitneme v súčasnosti, v ktorej Jack opäť pôsobí v Kongu. Tentoraz už ako skutočný dobrovoľník neziskovej organizácie. Na mieste činu sa snaží odčiniť hriechy svojej minulosti, kedže po atentáte na ministra sa v krajine rozpútala daľšia vlna násilia. Jedného dňa  sa Jacka pokúsia zabiť nájomní zabijaci, a on musí rýchlo prísť na to, kto a prečo sa ho snaží zlikvidovať.

The Gunman: Muž na odstrel vznikol ako adaptácia francúzskej knihy Jean-Patricka Manchetta La Position du Tireur Couché, ktorá vyšla už v roku 1981. Zaujímavé je, ze Manchettova kniha už raz bola predlohou filmu. Takmer okamžite po jej vydaní v roku 1982 podľa nej vznikol film  v hlavnej úlohe s vtedajšou hereckou hviezdu Alainom Delonom. Muž na odstrel vznikol o viac ako tridsať rokov neskôr, no pôsobí rovnako zastaralo ako Delonove kriminálky z osemdesiatych rokov. Na rozdiel od nich mu však chýba ich šarm, a nostalgické čaro.

Sean Penn je samozrejme vynikajúci herec, a so svojou fyziognómiou je na podobnú úlohu priam stvorený. S opálenou tvárou rozrytou mnohými vráskami a svalnatým telom mi dokonca trochu pripomínal inú francúzsku legendu – Jeana-Paula Belmonda. Na rozdiel od neho mu však chýba ľahkosť a humor, s ktorými Belmondo odstraňoval vo filmoch svojich protivníkov.  Z biedy film nevytiahnu ani zdatní Pennovi hereckí sekundanti – či už Javier Bardem, Ray Winstone či Mark Rylance.

Po úspešných 96 hodinách (Taken, 2008) natočil Piere Morel prepečené Horúce pozdravy z Paríža (From Paris with Love, 2010). Teraz prichádza z chladným Mužom na odstrel, a 96 hodín sa začínajú javiť ako šťastná náhoda. Tento film by nemal šancu ani v prípade, že by sa v kinách v poslednej dobe ako na bežiacom páse nestriedali v akčných úlohách iní postarší páni ako Liam Neeson (Non-Stop, 2014), Kevin Costner (Tri dni na zabitie, 2014 ) či Pierce Brosnan (November Man, 2014). Ide jednoducho o nudný a zdĺhavý film bez iskry, na ktorý zabudnete skôr než dorazíte domov z kina.

Hodnotenie: ●●○○○

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.