Recenzia filmu: Nočný bežec (Run All Night)

Autor: Miro Kačmár | 28.3.2015 o 14:51 | Karma článku: 1,47 | Prečítané:  508x

Liam Neeson je ako hlavný hrdina s filmom Nočný bežec v kine už štvrtýkrát za posledný rok. Minulý rok vo februári mala premiéru akčná detektívka vo vzduchu Non-Stop, v októbri nasledovala kriminálka Medzi náhrobnými kameňmi, v januári tohto roku sa vrátil v tretej časti Taken, a teraz je tu opäť – s Nočným bežcom (Run All Night). Aj keby v každom z nich nehral osamelého starého drsňáka, občas rovno alkoholika, ktorý si vie poradiť aj s kdejakými darebákmi, aj v tom prípade by sa iba ťažko vyhol určitému presýteniu na trhu. Nočný bežec tak možno bude najmenej úspešným, či rovno komerčne neúspešným filmom “post-Taken” kariéry Liama Neesona, no celkom určite nie najhorším. Práve naopak.

Iste, zlé jazyky môžu tvrdiť, že Neeson vlastne od prvého Taken (v slovenským kinách pod názvom 96 hodín, 2009) hrá rovnakú postavu. Ale nie je to tak.  Taken vyvolal obrovskú vlnu záujmu producentov o Liama Neesona ako akčného hrdinu, a už i tak obdivuhodná kariéra pôvodom irského herca nabrala úplne nové obrátky. Je celkom zaujiímavé, že hoci pokračovania Taken si vyslúžili len pramálo uznania filmových recenzentov, filmy tejto “akčnej” fázy - Medzi vlkmi (The Grey, 2011), Neznámy (Unknown, 2011), Non-Stop (2014), Medzi náhrobnými kameňmi (Walk Among the Tombstones, 2014) si udržiavajú veľmi vyrovnanú a – nadštandardnú – kvalitu, a zároveň sú to veľmi odlišné filmy – spracovaním, spôsobom rozprávania, atmosférou. A všetky som si veľmi užil.

Nemalú zásluhu na tom má režisér Nočného bežca Jaume Collet-Serra, s ktorým Neeson spolupracoval v krátkom čase až na troch z vyššie uvedených filmoch -  thrilleri Neznámy a akčnom Non-Stop. Výsledok ich tretej spolupráce - Nočný bežec je zase číra gangsterka s vynikajúcim hrecekým obsadením, a síce nie oringinálnym, ale kvalitným scenárom.

Jimmy Conlon (Liam Neeson) mal kedysi prezývku „hrobár“, ktorá dostatočne ilustruje jeho kvality ako nájomného zabijaka, pracujúceho pre miestneho šéfa irskej mafie, a zároveň priateľa z detstva, Shawna Maguira (Ed Harris).  Vraždy, ktoré vykonal, na ňom zanechali stopu. Z Conlona sa stal nočnými morami prenasledovný alkoholik, a ktorým nechce mať nikto nič spoločné, predovšetkým jeho syn Michael (Joel Kinnaman) s rodinou. Jediným, kto sa o Conlona ešte stará, je jeho starý priateľ a zamestnávateľ, Shawn.

Kým Jimmyho syn Michael sa snaží viesť usporiadný život so svojou rodinou, Shawnov syn Danny je nepodareným feťackym synom mafiánskeho otecka, ktorý by  rád prekročil otcov tieň vlastným obchodom s dovozom heroínu.  V snahe získať otcov rešpekt Danny zastrelí ohrdnutých obchodných partnerov, no pred očami nechceného svedka Michaela Conlona. Kým stihnú zasiahnuť otcovia, Danny sa pokúsi vyriešit problém odstránením Michaela, pri čom ho Jimmy zastrelí.  Smrť jediného syna Shawn nemôže nechať nepotrestanú, čo postavi zločineckých kumpánov a starých priateľov nezmieriteľne proti sebe. Všetky účty sa vyrovnajú počas jedinej noci.

Scenár Nočného bežca  má jednoduchý príbeh, ktorý vstupuje na nespočetne krát prešľapanú pôdu gangsterských filmov. Nie je nijako originálny, v základnej premise pripomína napríklad variáciu na Cestu do zatratenia (Road to Perdition, 2002). Je však hutný, priamočiary, a myslím, že je to istá fatálnosť správania sa hlavných postáv, ktorá robí príbeh zaujímavý a atraktívny. Jimmy a Shawn sú zlí otcovia. Ich život určil životy ich synov a rodín. Shawn vie, že nesie zodpovednosť za to, že jeho syn Danny je grázel. Jimmy vie, že jeho syn Michael s ním nechce mať nič spoločné. No v situácii, ktorá nastane, konajú inštinktívne ako otcovia, pretože nič iné im nezostáva.  Zároveň však konanie druhého rešpektujú.

Nie je to však scenár, čo pozdvihuje Nočného bežca nad šedý priemer. Je to jednak práca režiséra Jaume Collet-Serru, že film je vizuálne zaujímavý, s výbornou atmosférou a nestráca tempo. A jednak je to  herecké umenie hlavných predstaviteľov - Liama Neesona a Eda Harrisa. Spolu fungujú výborne, ich spoločné scény sú pochopiteľne vrcholmi filmu. Bolo by fajn ich vidieť spolu vo filme aj niekedy nabudúce.

Hodnotenie: ●●●●○

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.